KİAD (KURUM İÇİ AVUKATLAR DERNEĞİ)TÜZÜK

I. BÖLÜM – Kuruluş Hükümleri

MADDE 1- Kuruluş

Yasalar ile bu ana tüzük hükümleri uyarınca yönetilmek, amaç ve hizmet konuları doğrultusunda çalışmalar yapmak üzere KURUM İÇİ AVUKATLAR DERNEĞİ adı ile bir dernek kurulmuştur (“Dernek”). Derneğin adı kısaca KİAD olarak kullanılacaktır.

MADDE 2- Derneğin Merkezi ve Çalışma Yeri

Derneğin merkezi İstanbul Ili sınırları içerisindedir. Şubesi Yoktur.

MADDE 3- Amaç ve Hizmet Konuları

Derneğin amacı ve hizmet konuları aşağıda belirtilmiştir:

  1. Avukatlık mesleğinin doğasında olan hak ve yükümlülüklerin, kurum için avukatlık ve hukuki danışmanlık hizmeti sağlayan avukat ve hukuk danışmanlarına uygulanmasını sağlamak,
  2. Beklenti, gelişme ve sorunların tartışıldığı ve önerilerin karar vericilere aktarıldığı bir merkez olarak; hukukçuların, kurumun operasyon ve sonuçları üzerindeki olumlu etkisini güçlendirmek,
  3. Kurum avukatları arasında dayanışmayı güçlendiren bir yapı oluşturarak, meslektaşlar arasında profesyonelliği, açıklığı ve samimiyeti teşvik edici olmak,
  4. Mesleki davranış ve en yüksek etik kuralları oluşturarak bunlara kurumların ve yargı sisteminin tüm paydaşlarının uyması için çaba göstermek,
  5. Amacın gerçekleştirilmesi için gerekli olan her türlü bilgi, belge ve yayınları temin etmek; bilgi, belge ve deneyimin toplandığı kolay erişilebilir bir merkez oluşturmak ve çalışmaların sonuçlarını paylaşmak,
  6. Üyeleri için meslek içi eğitimi teşvik ederek bir eğitim ve ARGE merkezi oluşturmak; bu sayede hukuki bilgi ve deneyimin serbest dolaşımını sağlamak; önemli ve güncel konular hakkında tartışma ve bilgilenme merkezi olmak; seminer, eğitim ve konferanslar düzenlemek,
  7. Stajyer veya yeni başlamış üyeler için mesleki gelişim ve uzmanlaşmayı sağlayan eğitim ve mentorluk programları oluşturmak,
  8. Dernek içinde paylaşılan bilgi ve deneyimleri; ülke teknolojisinin ve refahının arttırılması için çalışan, kuluçka merkezlerindeki girişimlerle (“start-up”) paylaşmak,
  9. Ulusal ve uluslararası iş birlikleri ile tüm dünyadaki mesleki gelişmelerden eş zamanlı haberdar olarak Türk hukuk ve yargı sistemi için yenilikler önermek,
  10. Türkiye Barolar Birliği, Barolar, Adalet Bakanlığı ve üniversiteler öncelikle olmak üzere ilgili kurum ve kuruluşlar ile üyeleri arasında köprü işlevi görmek.

MADDE 4- Çalışma Biçimi ve Faaliyet Alanı

Dernek, amaç ve hizmet konularını gerçekleştirmek için,

  1. Kurumlarda tam zamanlı çalışan hukukçu görevlendirilmesinin artması için ilgili tüm kurum ve kuruluşlar nezdinde girişimlerde bulunur, öneriler geliştirir,
  2. Amaç ve hedeflerini gerçekleştirmek üzere ulusal ve uluslararası katılımcılar için toplantı, kongre, konferans ve benzeri aktiviteleri düzenler ve düzenlenmiş olanlara katılır,
  3. Üyeler arasında dayanışma ve işbirliğini bilgi ve deneyim paylaşımını arttırıcı her türlü faaliyeti gerçekleştirir.
  4. Yeni üyelerin katılmasına; akademik ve onursal üye kazanılmasına çaba harcar.
  5. Amaç ve konusunu gerçekleştirmek üzere ilgili yasal ve idari düzenlemeler hakkında görüş ve öneri oluşturur. Bu amaçla gerekli toplantı ve girişimleri organize eder, ilgili merciler nezdinde girişimlerde bulunur, diğer her türlü çalışmayı yapar.
  6. Mesleki ve istatistiki bilgi derleme, arşivleme, basma ve yayma faaliyetlerinde bulunur.
  7. Amacını gerçekleştirmek ve faaliyetlerini daha verimli kılabilmek amacıyla komisyonlar kurar, komisyonların faaliyetlerini bir rapor halinde düzenleyip ilgili mercilere sunar ve kamuoyunu bilgilendirir.
  8. Benzer amaçlı dernek ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir.
  9. Uluslararası işbirliği yapılmasında yarar görülen hallerde uluslararası faaliyette bulunan dernek veya kuruluşlara üye olabilir,
  10. Dernek, gerekli gördüğü yerlerde faaliyetlerini yürütmek amacıyla temsilcilik açabilir. Temsilcilikler, dernek genel kurullarında temsil edilmezler. Temsilciliğin adresi, yönetim kurulu kararıyla temsilci olarak görevlendirilen kişi veya kişiler tarafından o yerin mülkî idare amirliğine yazılı olarak bildirilir.
  11. Dernek, amacını gerçekleştirmek üzere federasyon kurucusu olabilir veya kurulmuş bulunan federasyonlara katılabilir.
  12. Dernek amaçlarını gerçekleştirmek üzere, konferanslar, paneller, sosyal etkinlikler, yarışmalar düzenleyebilir, jüri oluşturabilir, ödül verebilir.
  13. Amaç ve faaliyetleri dahilinde radyo ve televizyon, dergi, gazete, kitap, broşür gibi yayın araçlarından faydalanabilir; video, podcast hazırlamak, web sitesi gibi her türlü bilişim ve iletişim teknolojisine dayalı platform ve arşiv oluşturabilir; Dernek adına dergi, gazete, kitap, broşür, çıkarabilir; faaliyetlerin daha geniş kitleye ulaşabilmesi için yurt içi ve yurt dışında tanıtım çalışmaları yapabilir.

14.Yurt içi ve yurt dışından koşullu ya da koşulsuz bağış, vasiyet kabul edebilir, üyelerinden üyelik aidatı alabilir, kamuya yararlı statüsüne sahip olanlar da dahil özel ve resmi kurum ve kuruluşlar, vakıf, dernek, kooperatif, federasyon, konfederasyon veya bir üst kuruluş, birlik ve benzeri kuruluşlara ayni ve nakdi bağış yapabilir, Dernek tüzel kişiliği adına gerekli taşınır ve taşınmazları satın alabilir, her türlü ayni hakka sahip olabilir, gerektiği takdirde sahip olunan taşınmazlar üzerinde ipotek dahil her türlü takyidat tesis edebilir, tesis edilmiş olanları fek edebilir, kullanım, işletme hakkı alabilir ya da işletmek veya kiralamak üzere üçüncü kişi veya kendisi lehine hak tesis edebilir, lokal ve diğer sosyal tesisler açabilir, burs verebilir, kredi almak dahil borçlanmak için gerekli hukuka uygun her türlü işlemi gerçekleştirebilir; iktisadi işletme kurabilir.

MADDE 5- Dernek Amblemi

Derneğin amblemi, Yönetim Kurulu kararı ile kabul edilir ve gerekli yasal işlem Valilik nezdinde yapılır. Dernek amblemi, Yönetim Kurulu’nun izni olmadan, üyeler dışında kimseye dağıtılamaz, satılamaz ve amaç dışı kullanılamaz.

II. BÖLÜM – Üyelik Hükümleri

MADDE 6- Dernek Üyelik Şartları Ve Üyelik Türleri

Üyelik Genel Şartları:

Derneğin amaç ve ilkelerini benimseyerek bu doğrultuda çalışmayı kabul eden, ilgili mevzuat ve dernek tüzüğünün aradığı koşullara sahip gerçek kişiler derneğe üye olabilir.

Derneğe asil üye olmak için bir asil üye tarafından önerilmek gerekir.

Önerilen asil üye adayı hakkında Yönetim Kurulu üyelerinin salt çoğunluğunun oyuyla karar alınır ve sonuç adaya yazılı olarak bildirilir. Kabul edilen adayın üyeliği üye defterine kaydedilir.

T.C. vatandaşı olmayanların Derneğe üye olabilmeleri için yukarıdaki koşullara ek olarak Türkiye’de avukat olarak faaliyet gösterme hakkına sahip ve Türkiye’de yerleşim hakkına sahip olmaları gereklidir. Onursal üyelik için bu koşul aranmaz. Dernek üyeliğinde din, dil, ırk ve cinsiyet ayrımı yapılmaz.

Üyelik Türleri

a. Asil Üyelik (Gerçek Kişi)

Dernek üyeliğinin gerektirdiği her türlü yükümlülükleri ve sorumlulukları üstlenmiş, üyelik aidatlarını ödemiş seçme ve seçilme hakkına sahip gerçek kişi üyelerdir.

Madde 7’de belirtilen genel üyelik koşullarını taşıyan; Türkiye’de kurulu, yıllık cirosu veya aktif büyüklüğü 2.000.000 (ikimilyon) Amerikan Doları ve üzerinde olan kurumlardan (i) herhangi birisinde tam zamanlı avukat ve/veya hukuk danışmanı olarak çalışan veya (ii) en az on yıl süreyle böyle bir kadroda yer almış baroya kayıtlı avukatlar derneğe asil üye olarak üye olabilir.

Derneğin asil üyeleri seçme ve seçilme hakkına sahiptir. Asil üyelik herhangi bir süreyle sınırlı değildir. Üyenin dernekten kendi isteğiyle ayrılmaması veya üyeliğine Tüzük’te öngörülen koşullarda son verilmemesi halinde süresiz olarak devam eder.

b. Kurumsal Üyelik (Tüzel Kişi)

Dernek üyeliğinin gerektirdiği her türlü yükümlülüğü üstlenmiş, kendilerini temsil ile görevlendirdikleri gerçek kişiler yolu ile temsil ettiren üyelerdir.

Türkiye’dekurulu,yıllıkcirosu veyaaktifbüyüklüğü2.000.000(ikimilyon)AmerikanDoları ve üzerinde olan kurumlar için bünyesinde son iki yıldır tam zamanlı olarak görevlendirilmiş en az iki avukattan oluşan bir hukuk bölümü bulunması koşulu aranacaktır.

Kurumsal Üye aleyhinde kanuna dayalı kurulmuş herhangi bir düzenleyici ve denetleyici kurum tarafından alınmış faaliyetten yasaklama kararı bulunmamalıdır.

Dernek üyesi kurum adına temsilci olarak seçilmiş kişinin kurum ile ilişkisinin sonlanması durumunda, kurum yeni bir temsilci bildirme hakkına sahiptir.

Dernek kurumsal üyeleri Yönetim Kurulu, Denetim Kurulu, Disiplin Kurulu’na seçilemez; çalışma grupları ve dernek tarafından yürütülecek çalışmalarda görev alabilirler.

c. Faaliyet Üyeliği:

Dernek amaçlarına uygun olarak dernek faaliyetlerine katkıda bulunmak isteyen, dernek etkinliklerinden yararlanmak isteyen, üyelik genel koşullarını taşıyan diğer gerçek ve tüzel kişiler yönetim kurulu kararı ile belirli bir süre için ya da süresiz olarak Faaliyet Üyeliğine seçilebilirler. Faaliyet Üyelerinin seçme ve seçilme hakkı yoktur.

d. Akademik ve Onursal Üyelik:

Üniversite veya Yüksekokullarda, Akademik çevrelerde görevli olan kişiler ile Derneğe ve/veya amaç ve hizmet konularına emeği geçmiş olan kişiler arasından, yönetim kurulunun önerisi ile seçilen üyelerdir. Akademik ve Onursal üyeler, organlara seçilme ve seçme hakkına sahip değildir.

MADDE 7-Üyelik İşlemleri

Derneğe üye olabilmek için aşağıdaki koşulların sağlanması şarttır:

  1. Asil üyelik veya Faaliyet Üyeliği için Üyelik Bildirim Formu’nu doldurmak.
  2. Kurumsal Üyelik başvurularında, kurumu temsil edecek temsilciler için yönetim kurulu kararı veya kurum yetkilisinin imza sirküsünü ibraz etmek.
  3. Fiil ehliyetine sahip olmak,
  4. Derneğin amaçlarını benimsemek,
  5. Üyelik türlerinde belirtilen şartlara haiz olmak,
  6. Yabancı gerçek kişiler için Türkiye’de oturma ve avukat olarak faaliyet gösterme hakkına sahip olmak,
  7. Tüzel kişiliğe haiz yabancı şirket/kurumlar için Türkiye’ de yerleşim yeri belgesine sahip olmak.
  8. Yönetim Kurulunca üyeliğe kabul edilmiş olmak.

MADDE 8- Üyelik İşlemleri

Dernek üyeliği işlemleri aşağıda gösterilmiştir:

  1. Dernek üyesi olmak isteyen adaylar, Dernek amaç ve hizmet konuları ile tüzük hükümlerini kabul ettiklerini, gerekli üyelik koşullarını taşıdıklarını belirten “Üyelik Bildirimi”ni doldurup Dernek Başkanlığına sunarlar.
  2. Adayın üyelik isteğinin işleme konulabilmesi için en az 2 asıl üyenin yazılı önerisi şarttır.
  3. Dernek Yönetim Kurulu, üyeleri veya kuracağı bir kurul aracılığı ile aday hakkında gereken araştırmayı yaptıktan sonra başvuru tarihinden itibaren 30 gün içinde adayın başvurusu ile ilgili kararını verir ve adaya yazılı olarak bildirir.
  1. Adayın dernek üyeliğine kabul edilmesi üzerine kayıt işlemleri yapılır. Asil üyeliğe başvuranlardan Yönetim Kurulu’nun o yıl için belirlediği Giriş ödemesi tahsil edilmedikçe Dernek asil üyeliği kazanılamaz.
  2. Dernek Yönetim Kurulu’nun, adayın isteğinin reddine ilişkin kararı kesin olup hiçbir biçimde bir makama itiraz edilemez.

MADDE 9- Üyelikten Ayrılma

Her üye yazılı olarak bildirmek kaydıyla, dernekten çıkma hakkına sahiptir.

Üyenin istifa dilekçesi yönetim kuruluna ulaştığı anda çıkış işlemleri sonuçlanmış sayılır. Üyelikten ayrılma, üyenin derneğe olan birikmiş borçlarını sona erdirmez.

MADDE 10-Dernek üyeliğinin sona ermesi

Aşağıdaki hallerden birinin gerçekleşmesi durumunda Dernek üyeliği Yönetim Kurulu kararı ile sonlandırılabilir:

  1. Asil üyenin kayıtlı olduğu barodan herhangi bir nedenle kaydının silinmesi ve üç ay içinde yeniden bir baroya üye olunmaması,
  2. Asil üyelik için gerekli nitelikleri kesintisiz iki yıl süreyle kaybetmek,
  3. Mazeretsiz olarak çalışma ve toplantılara üst üste üç defa katılmamak, verilen görevleri yapmamak, görev almaktan kaçınmak ve böylelikle Derneğin yaşamasına ve amaç ile hizmet konularına ilgisizlik göstermek,
  4. Tüzük hükümleri ile Genel Kurul kararlarına aykırı davranmak,
  5. Disiplin Kurulu’nun önerisiyle üyenin ihracına karar verilmesi,
  6. Üye aidatını ödemediği için üst üste iki Genel Kurul toplantısına kabul edilmemek.
  7. Yukarıda belirtilen Yönetim Kurulu kararlarına karşı, kararın tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içinde ilgili üye yazılı olarak itiraz edebilir. Üyenin itirazı Genel Kurul tarihinden en geç 30 gün öncesine kadar Yönetim Kurulu’na ulaştığı takdirde ilk Genel Kurul gündemine alınır, aksi takdirde bir sonraki Genel Kurul’da karara bağlanır.
  8. Üyelikten çıkarma kararı Genel Kurul’da dörtte üç çoğunlukla alınabilir.
  9. Dernekten çıkan veya çıkarılanlar, üye kayıt defterinden silinir ve dernek malvarlığında hak iddia edemez.

MADDE 11- Seçme ve Seçilme Usulleri

Derneğin sadece Asil Üyeleri seçme ve seçilme hakkına sahiptir.

MADDE 12- Üyelerin Faaliyetlerden Yararlanması

Derneğin üyesi sıfatını haiz herkes Derneğin lokallerinden, sosyal tesislerinden, yardımlarından ve sair faaliyetlerinden yararlanır.

III. BÖLÜM – Yönetim Hükümleri

MADDE 13- Dernek Organları

Derneğin organları aşağıda gösterilmiştir:

  1. Genel Kurul
  2. Yönetim Kurulu
  3. Denetim Kurulu
  4. Disiplin Kurulu

Dernek faaliyetlerinin yürütülmesi için gerekli görülen belirli alan, grup ya da amaca özgü komisyon ve çalışma grupları ile kurullar Genel Kurul kararına uygun biçimde oluşturulabilir.

MADDE 14- Genel Kurul

  1. Dernek Genel Kurulu her iki yılda bir olağan olarak Mayıs ayı sonuna kadar Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek gün ve saatte toplanır.
  2. Tüzük değişikliği ve derneğin feshi gündemi ile yapılacak genel kurullarda, Genel Kurul’a katılma hakkı bulunan üyelerin üçte iki çoğunluğu aranır.
  3. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısından az olamaz.
  4. Dernek organları asil ve yedek üyelerinin seçimi iki yılda bir yapılır.
  5. Genel Kurulda, aksine karar alınmamışsa, Yönetim ve Denetim Kurulu üye seçimlerine ilişkin oylamalar gizli; diğer konulara ilişkin oylamalar ise açık oylama ile yapılır.

MADDE 15- Olağan Genel Kurul Çağrı Yöntemleri

Dernek Genel Kurulunun Yönetim Kurulu tarafından toplantıya çağrılmasında uygulanacak yöntemler aşağıda gösterilmiştir:

  1. Dernek Yönetim Kurulu, Genel Kurula katılma hakkına sahip asıl üyeler çizelgesini saptar ve tüm aidat borçlarının ödenmesi için borçlu üyelere uyarıda bulunur. Borçları bulunan üyeler Genel Kurul toplantısına katılamazlar, seçme ve seçilme hakkına sahip olamazlar.
  2. Genel Kurula katılacak asil üyelere, en az 15 gün önceden, yapılacak toplantının 2. Genel Kurula katılacak asil üyelere, en az 15 gün önceden, yapılacak toplantının günü, saati, yeri ve gündemi en az bir gazetede veya derneğin internet sayfasında ilan edilmek, yazılı olarak bildirilmek, üyenin bildirdiği elektronik posta adresine ya da iletişim numarasına mesaj gönderilmek veya mahalli yayın araçları kullanılmak suretiyle toplantıya çağrılır. Bu çağrıda, çoğunluk sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir.
  3. İkinci toplantı yeter çoğunluk aranmaksızın katılan üyelerle açılır ve Genel Kurul çalışmalarına başlar. Ancak katılan asıl üye sayısı Yönetim ve Denetim Kurulları üye sayısı toplamının iki katından aşağı olamaz. İki toplantı tarihi arasındaki süre yedi günden az, altmış günden fazla olamaz.

4. Toplantının çoğunluk sağlanamaması dışında başka bir nedenle geri bırakılması halinde, geri bırakma sebebi de belirtilmek suretiyle ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne uygun olarak üyelere duyurulur. Ertelenen toplantının, geri bırakılma tarihinden itibaren en geç altı ay içinde yapılması zorunludur. Genel Kurul Toplantısı bir defadan fazla ertelenemez. Genel Kurul toplantıları bir defadan fazla geri bırakılamaz.

MADDE 16- Genel Kurul Toplantı İlkeleri

Genel Kurul toplantılarında uygulanacak ilkeler aşağıda gösterilmiştir:

  1. Genel Kurula katılacak asil üyeler, Yönetim Kurulunca düzenlenen “Genel Kurul Üyeleri Çizelgesi”ndeki adları karşısına imza atıp Genel Kurul Giriş Kartı almak suretiyle toplantıya girebilirler. İmzalanan çizelgeye göre Genel Kurula katılan asil üyeler sayısı ile toplantı ve karar yeter sayıları, Yönetim Kurulu Başkanı ile Başkan Yardımcısı tarafından imzalanan bir tutanakla saptanır
  2. Genel Kurul, Yönetim Kurulu Başkanı ya da Başkan Yardımcısı, çoğunluğun sağlandığını belirten tutanağı okumasından sonra Yönetim Kurulu Başkanı ya da Başkan Yardımcısı tarafından açılır ve Genel Kurulu yönetmek üzere oluşturulacak Divana 1 başkan, 1 başkan yardımcısı, 1 sekreter seçilir. Toplantı yeter sayısı sağlanamamış ise, durum yine tutanakla tespit edilir.
  3. Genel Kurulda gündemdeki maddeler görüşülür. Ancak toplantıya katılan asil üyelerin en az 1/10’u tarafından yazılı olarak görüşülmesi istenen ve gündem maddeleri ile ilişkili konuların gündeme konulması zorunludur.
  4. Her asil üyenin Genel Kurul’ da bir oy hakkı olup, asil üye oyunu bizzat kullanır.
  5. Genel Kurulda karar yeter sayısı, Genel Kurula katılanların yarıdan bir fazlasıdır. Ancak ana tüzük değişikliği ile Derneğin sonlandırılmasına ilişkin kararlarda ilgili maddelerdeki yeter sayılar aranır.
  6. Bütün üyeler bir araya gelmeden yazılı olarak alınan kararlar ile dernek üyelerinin bu tüzükte yazılı çağrı yöntemine uymaksızın bir araya gelerek aldığı kararlar geçerlidir. Bu şekilde karar alınması olağan toplantı yerine geçmez.

MADDE 17- Olağanüstü Genel Kurul

Olağanüstü Genel Kurul, olağan Genel Kurul toplantısına kadar beklenilmesinin mümkün olamadığı ya da bir an önce görüşülmesinin yarar sağlayacağı önemli ve zorunlu konularda, aşağıda gösterilen başvuru ve kararlar uyarınca Yönetim Kurulu tarafından en geç 1 ay içinde toplantıya çağrılır:

  1. Dernek asıl üye sayısının 1/5’inin görüşülmesini istedikleri konuyu belirterek yapacakları yazılı ve imzalı başvuru,
  2. Yönetim veya Denetim Kurulu’nun, gerek gördüğü konularda alacağı karar,

Olağanüstü Genel Kurul toplantısı olağan Genel Kurul toplantısındaki yöntem ve ilkelere göre yapılır.

MADDE 18- Genel Kurulun Görev ve Yetkileri

Genel Kurul Derneğin en yetkili karar organı olup görev ve yetkileri aşağıda gösterilmiştir:

  1. Dernek organlarının seçilmesi,
  2. Dernek tüzüğünün değiştirilmesi,
  3. Yönetim ve Denetim Kurulu raporlarının görüşülmesi ve üyelerinin ibrası,
  4. Derneğin organlarının gerektiğinde denetlenmesi haklı sebeple görevden alınması,
  5. Yönetim Kurulu’nun hazırladığı bütçenin görüşülüp aynen veya değiştirilerek görüşülmesi,
  6. Derneğe taşınmaz mal satın alınması ya da satılması konularında Yönetim Kuruluna yetki verilmesi,
  7. Derneğin uluslararası çalışmalarda bulunması, yurt dışındaki kuruluşlara katılması ya da bunlarla işbirliğinde olması için karar alınması,
  8. Derneğin feshi ve malvarlığının tahsisine ilişkin karar verilmesi,
  9. Dernek Yönetim Kurulu’nun verdiği üyelikten ihraç kararlarına yapılan itirazları inceleyerek karara bağlanması,
  10. Derneğin borçlanıp borçlanmamasına karar verilmesi,
  11. Üye olması durumunda Derneği federasyonda temsil edecek delegelerin seçilmesi,
  12. Derneğin vakıf kurmasına karar verilmesi,
  13. Derneğin en yetkili organı olarak derneğin diğer bir organına verilmemiş olan işlerin görülmesi ve yetkilerin kullanılması,

MADDE 19- Yönetim Kurulu

Derneğin yetkili yönetim organı bulunan Yönetim Kurulunun oluşum biçimi aşağıda gösterilmiştir.

  1. Yönetim Kurulu, iki yıl süre için seçilmiş 7 (yedi) asil ve 5 ( beş) yedek üyeden oluşur.
  2. Yedek üyeler, boşalan asıl üyelerin yerlerini alırlar. Yönetim Kurulu üye sayısı, boşalmalar nedeniyle yedeklerin de getirilmesinden sonra, üye tamsayısının yarısından aşağı düşerse yeniden seçim için Genel Kurul(otuz) gün içinde olağanüstü toplantıya çağırılır.

MADDE 20- Yönetim Kurulu ve Yürütme Kurulunun Çalışma İlkeleri

Yönetim Kurulunun çalışma ilkeleri aşağıda gösterilmiştir.

  1. Yönetim Kurulu, seçimini izleyen 7 (yedi) gün içinde düzenlenecek ilk toplantıda bir Yönetim Kurulu Başkanı (Dernek Başkanı), uygun görülen sayıda Başkan Yardımcısı, Danışma Kurulu Başkanı ve diğer görevlileri belirleyerek görev dağılımı yapar.
  2. Yönetim Kurulu en az ayda 1 kez toplanır ve başkanın gerekli göreceği hallerde olağanüstü toplantı yapabilir.
  3. Yönetim Kurulunun toplantı yeter sayısı, asil üye tam sayısının salt çoğunluğu; karar yeter sayısı ise katılanların salt çoğunluğudur.
  4. Yönetim Kurulu Dernek Başkanının çağrısı ve saptadığı gündem doğrultusunda toplanır ve çalışmalarını yapar.
  1. Yönetim Kurulu Başkanı toplam 4 yıl olmak üzere en fazla iki dönem seçilebilir. Yönetim Kurulu asil üyeleri ise toplam 8 yıl olmak üzere arka arkaya toplam dört dönem seçilebilirler. Şöyle ki, arka arkaya üç dönem Yönetim Kurulu üyeliği yapmış bir üyenin azami görev süresinin dolmasını izleyen ilk Genel Kurul’da dernek başkanlığına aday olması halinde, bu maddede belirtilen sınırlamaya tabi olmaksızın Yönetim Kurulu Başkanı olarak görev yapmak üzere arka arkaya iki dönem daha Yönetim Kurulu’na seçilmesi mümkündür. Bu durumda söz konusu üye Yönetim Kurulu Başkanlığı için işbu maddede öngörülen en fazla 4 yıllık süre boyunca Yönetim Kurulu Başkanı olarak görev yapmaya devam edebilir.
  2. Kamu kurum ve kuruluşları ile siyasi partilerin üst yönetiminde görev alan üyeler Yönetim Kurulu’na seçilemezler.
  3. Yönetim Kurulu asıl üyeliğinde gerçekleşecek boşalma nedeniyle Genel Kurul’da aldığı oy çokluğu sırasına veya oyların eşit olması durumunda Yönetim Kurulu tarafından alınacak karara göre yedek üyeler göreve çağrılır.

MADDE 21- Yönetim Kurulunun görev ve yetkileri aşağıda gösterilmiştir:

  1. Türk yasaları ve Tüzük hükümleri doğrultusunda gereken kararları almak; Genel Kurul kararlarını uygulamak,
  2. Giriş ve aylık ödeme tutarlarını belirlemek,
  3. Çalışma dönemi çalışma programı ile bilanço ve gelir gider çizelgelerini hazırlamak ve uygulamak,
  4. Bir önceki çalışma dönemi çalışma raporu ile bilanço ve gelir gider çizelgelerini hazırlamak,
  5. Dernek Başkanının önerisi üzerine, üyelik nitelik ve koşullarını yitiren, amaç ve hizmet konularından uzaklaşan bu ana tüzük hükümleri ve Genel Kurul kararlarına aykırı hareket eden, aykırı söz ve eylemlerde bulunan üyeler hakkında gereken cezaları vermek,
  6. Genel Kurul toplantılarının tarihini, saatini, yerini ve gündemini saptamak, üyelere duyurmak,
  7. Danışma Kurulu üyelerini seçmek ve önerileri ile dilekleri hakkında karar vermek,
  8. Yönetim ve hizmet konuları doğrultusunda görev yapacak komiteler kurmak ve raporları hakkında gereken kararları almak,
  9. Derneğin işlerini yürütecek personel ve danışmanları atamak ve gereğinde işlerine son vermek,
  10. Yardımlaşma sandığı kurulmasına ya da kurulmuş ve kurulacaklara katılmaya karar vermek,

11.Dernek ana tüzüğünün değiştirilmesi ile yönetmeliklerin hazırlanması ve değiştirilmesine ilişkin tasarılar hazırlamak,

  1. Genel Kurul toplantılarında alınan kararları üyeler ve ilgili yerlere bildirmek,
  2. Bir önceki çalışma dönemi sorumlusu Yönetim Kurulundan görevi ve bilanço gereği Dernek malvarlığını teslim almak ve aynı biçimde gelecek çalışma dönemi Yönetim Kuruluna teslim etmek,
  1. Derneğe ait kayıt ve defterleri tutmak ve muhafaza etmek,
  2. Üyelerin sosyal durumlarıyla ilgilenip kamplar, lokaller vb. mahalleri tesis etmek, bunların işlemesini ve/veya işletilmesini sağlamak,
  3. Anayasa ve hukukun temel ilkeleri, Tüzük, iç yönetmelikler, avukatlık mesleğinin etik kurallarına aykırı hareket edenler ve bu davranışları ile dernek onur ve saygınlığını zedeleyeceği kaygısı uyandıran üyelerin disiplin kuruluna sevkine karar vermek,
  4. Gerekli diğer işlem ve uygulamaları yapmak.

MADDE 22- Yönetim Kurulu Başkanı

Yönetim Kurulu Başkanı, Derneği temsil, gündemi hazırlama, müzakereleri idare, toplantı günlerini tayin, sarf evrakını saymanla birlikte imza, Genel Kurul toplantısını açma ve yoklama yapma yetkisine haizdir.

MADDE 23- Yönetim Kurulu Başkan Yardımcıları

Uygun görülecek sayıdaki Yönetim Kurulu Başkan Yardımcılarının görev ve yetkileri, seçimlerden sonra yapılacak ilk yönetim kurulu toplantısında belirlenir.

MADDE 24- Denetim Kurulu ve İç Denetim Şekilleri

  1. Denetim Kurulu, iki yıllık süre için açık oyla seçilmiş 3 (üç) asil ve 3 (üç) yedek üyeden oluşur.
  2. Denetim Kurulu, seçimi izleyen 7 (yedi) gün içinde yapacağı ilk toplantıda bir başkan ve bir sözcü seçer.
  3. Denetim Kurulu altı ayı geçmeyen aralıklarla toplanarak yılda iki kez derneği denetler ve kararlarını oy çokluğuyla alır.
  4. Denetim Kurulu, Derneğin bütçe, hesap ve işlemleri ile ilgili defter ve belgeleri üzerinde yapacağı inceleme sonuçlarını, dilek ve önerilerini Yönetim Kuruluna bildirmek; Yönetim Kurulunca hazırlanan çalışma dönemi programı ile yıllık bütçe yönetmeliği ve gelir gider çizelgelerinin görüşüleceği Yönetim Kurulu toplantısında hazır bulunarak dilek ve önerilerini belirtmek; Yönetim Kurulunca hazırlanan bir önceki çalışma dönemi raporu ile bilanço ve gelir gider çizelgeleri hakkındaki incelemelerini bir raporla Genel Kurula sunmakla görevli ve yetkilidir.
  5. Dernek’te iç denetim esastır. Genel kurul, yönetim kurulu veya denetim kurulu tarafından iç denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Genel kurul, yönetim kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması, denetim kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.
  6. Denetim kurulu; derneğin, tüzüğünde gösterilen amaç ve amacın gerçekleştirilmesi için sürdürüleceği belirtilen çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini, defter, hesap ve kayıtların mevzuata ve dernek tüzüğüne uygun olarak tutulup tutulmadığını, dernek tüzüğünde tespit edilen esas ve usullere göre denetler ve denetim sonuçlarını bir rapor halinde yönetim kuruluna ve toplandığında genel kurula sunar.
  1. Denetim kurulu üyelerinin istemi üzerine, her türlü bilgi, belge ve kayıtların, dernek yetkilileri tarafından gösterilmesi veya verilmesi, yönetim yerleri, müesseseler ve eklentilerine girme isteğinin yerine getirilmesi zorunludur.
  2. Denetim Kurulu asıl üyeliğinde gerçekleşecek boşalma nedeniyle Genel Kurul’da aldığı oy çokluğu sırasına veya oyların eşit olması durumunda Yönetim Kurulu tarafından alınacak karara göre yedek üyeler göreve çağrılır.

MADDE 25-Danışma Kurulu

Yönetim Kurul’unda görev almayan dernek eski başkanları ile ilk iki dönem için seçilmiş eski başkan ve yardımcılarından oluşur.

Danışma Kurulu gerek gördüğü sıklıkta toplanabilir. Danışma Kurulu, Yönetim Kurulu tarafından belirlenmiş başkanı tarafından düzenlenmiş gündem gereğince toplantıya çağrılır ve toplantının karar tutanaklarının bir örneği Yönetim Kurulu’na gönderilir.

Danışma Kurulu’nun görevleri;

  1. Derneğin yurtiçi ve yurtdışındaki benzer dernek ve diğer sivil toplum kuruluşları ile ilişkilerinin geliştirilmesinde ve Derneğin prestijinin arttırılması, tüm kişi ve kuruluşlara tanıtılmasında katkıda bulunmak,
  2. Dernek tarafından yürütülecek çalışmaların, projelerin ve araştırmaların yapılmasında, faaliyet alanlarının belirlenmesinde, kamuoyu oluşturulmasında Derneğin çalışmalarını izleyerek Yönetim Kurulu’na tavsiyelerde bulunmak,
  3. Dernek Yönetim Kurulu’nun tespit ettiği ve ihtiyaç duyduğu konularda Yönetim Kurulu’na istişari nitelikte kararlar vererek danışmanlık yapmak.

MADDE 26- Disiplin Kurulu

Disiplin Kurulu üyeleri Genel Kurul tarafından 3 (üç) asil 2 (iki) yedek üye olmak üzere seçilir. Görev süresi 2 yıl ile sınırlıdır. Disiplin Kurulu kararları üye çoğunluğu ile alınır.

Dernek tüzük ve teamüllere, iç yönetmeliklere, Anayasa ve hukukun temel ilkelerine, avukatlık mesleğinin etik kurallarına aykırı hareket edenler ve bu davranışları ile dernek onur ve saygınlığını zedeleyeceği kaygısı uyandıran üyeler Yönetim Kurulu kararı ile Disiplin Kurulu’na sevk edilir. Disiplin Kurulu üyenin durumunu inceler ve gerekli görülmesi durumunda üyenin savunmasını da alacağı inceleme sonucunda oluşturacağı kararını yazılı olarak Yönetim Kurulu’na sunar.

Disiplin Kurulu yaptırım uygulanmasına karar verdiği üye hakkında;

  1. 1-  Uyarı cezası
  2. 2-  Kınama cezası

3- İhraç

Kararı alınmasını önerebilir. Bu karar tavsiye niteliğindedir. Nihai kararı verme yetkisi Yönetim Kurulu’na aittir.

MADDE 27-Çalışma Grupları

Yönetim Kurulu Derneğin faaliyet alanlarında karşılaşılan sorunları çözümlemek, uygulamaları yaygınlaştırmak, Derneğin amaçlarına ulaşmasında etkin ve verimle çalışmasını sağlamak amacıyla gerek gördüğü hallerde komite ve çalışma grupları kurabilir. Kurulan bu isteğe bağlı organlar Yönetim Kurulu kararı ile sonlandırılabilir.

Yönetim Kurulu’nun oluşturacağı bu komite ve uzmanlık gruplarına Genel Kurul ve Denetleme Kurulu’nun görev, yetki ve sorumlulukları devredilemez. Kurulan organların görev ve yetkileri Yönetim Kurulu tarafından çıkarılacak iç tüzükler ile belirlenir.

MADDE 28- Organlara Seçilenlerin İdareye Bildirilmesi

Olağan veya olağanüstü genel kurul toplantı sonuçları, Derneğin yerleşim yerinde meydana gelen değişiklikler, dernek organlarında meydana gelen değişiklikler, Derneğin edindiği taşınmazlar tapuya tescilinden itibaren otuz gün içinde 30 gün içinde elektronik ortam üzerinden ilgili resmi kuruma bildirilir.

IV. BÖLÜM – Mali Hükümler 

MADDE 29- Çalışma Dönemi ve Bütçe

Derneğin çalışma dönemi 1 Ocak’ta başlar ve aynı yılın 31 Aralık günü sona erer. Derneğin bütçesi yıllık bütçe yönergesi ile gelir ve gider çizelgelerinden oluşur. Yıllık bütçe yönergesinde, harcama yetkileri ve yetkilileri, gelirlerin alınma biçimleri, gider ve harcamalara ilişkin belgeler, kasada kalacak para tutarı gibi konular gösterilir.

MADDE 30 Derneğin Gelir Kaynakları

  1. Giriş Ödentisi: Bir defaya özgü olmak üzere üyeliği kabul edilen asil ve kurumsal üyeler için öngörülen tutardır. Giriş ödentisi, asil ve kurumsal üyeler için farklı tutarda belirlenebilir.
  2. Aylık Üye Ödentisi: Asil ve kurumsal üyelerin üyeliğinin devamı süresince ödenmesi zorunlu aylık tutardır.
  3. Gerçek ve tüzel kişilerin kendi isteği ile derneğe yaptıkları bağış ve yardımlar,
  4. Dernek tarafından düzenlenen ulusal veya uluslararası toplantı, gezi, temsil, konser, yarışma, konferans, panel, sempozyum, seminer ve benzeri faaliyetlerden sağlanan gelirler,
  5. Derneğin mal varlığından elde edilen gelirler,
  6. Yardım toplama hakkındaki mevzuat hükümlerine uygun olarak toplanacak bağış ve yardımlar,
  7. Basılı yayın, CD-ROM, radyo ve televizyon programları ile internet hizmetlerinden sağlayacağı gelirler ile Derneğin, amacını gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu geliri temin etmek amacıyla giriştiği diğer ticari faaliyetlerden elde edilen kazançlar,
  8. İktisadi İşletme Geliri,
  9. Sponsorluk ve benzeri araçlardan elde edilen gelirler,

10. Ulusal ve uluslararası projelerden sağlanacak gelirler,

11. Diğer gelirler.

Derneğin yıl içinde elde ettiği gelirlerin en az üçte ikisi Derneğin amacı ve gerçekleştirdiği faaliyetlerin, üyelerinin dışında yerel ve ulusal düzeyde temsil ettiği meslek grubunun ihtiyaç ve sorunlarına yönelik çözümler üretecek ve hukuk ve yargı düzeninin gelişmesine katkı sağlayacak faaliyetlere harcanır.

Giriş ve Yıllık Ödentinin Belirlenme Şekli: Yönetim Kurulu, farklı üyelik tipleri için giriş ve yıllık üyelik aidatını her yıl derneğin amaç ve faaliyetlerine uygun olarak belirleyerek üyelere duyurur.

Dernek, Yönetim Kurulu kararı ile amaç ve faaliyetlerine uygun kişi ve kurumlardan bağış kabul edebilir veya bağış yapabilir.

MADDE 31- Gelir ve Gider İşlemleri ve Borçlanma Usulleri

Derneğin gelir ve gider işlemlerinde aşağıda gösterilen kural ve yöntemler uygulanır:

  1. Dernek asil üyeleri üyeliğe kabul edilmelerini izleyen 30 gün içinde Dernek Genel Kurulu tarafından tespit edilecek Dernek giriş aidatı ve yıllık üyelik aidatını ödemekle yükümlüdür. Dernek giriş aidatı bir kez ödenir. Dernek üyeliği, giriş ve üyeliğin onaylandığı tarihte içinde bulunulan aya ilişkin ödemenin yapılmasından sonra geçerli hale gelir.
  2. Yıllık aidatın tamamı yılın ilk üç ayı içinde ödenir. Bu süre içinde aidatını ödemeyen üyelerden istenecek gecikme faizi her yıl için yönetim kurulu tarafından belirlenir.
  3. Üyenin birikmiş 12 (oniki) aylık borcunun olması durumunda üye Yönetim Kurulu kararıyla üyelikten çıkarılabilir.
  4. Dernek gelirleri alındı belgesi ile toplanır ve giderler harcama belgesi ile yapılır. Dernek gelirlerinin bankalar aracılığı ile toplanması halinde banka tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer. Alındı belgeleri ve harcama belgelerinin saklama süresi beş yıldır.
  5. Dernek gelirlerinin toplanmasında kullanılacak alındı belgeleri yönetim kurulu kararı ile bastırılır.
  6. Dernek gelirlerini toplayacak kişiler yönetim kurulu kararıyla belirlenir ve bunlar adına yetki belgesi düzenlenir.
  7. Giderlere ilişkin harcamalarda fatura ya da makbuz alınır. Belirtilen belgelerin alınamaması halinde ilgilisince harcama belgesi düzenlenir. Alındı belgeleri ile fatura, makbuz ve harcama belgelerinin saklama süresi 5 yıldır.
  8. Dernek, kişi veya kurumlara Genel Kurul tarafından alınacak karara ve Yönetim Kurulu’na verilecek yetkiye uygun olarak borçlanabilir.

MADDE 32- Defterler

Dernek 5253 sayılı Dernekler Yasası ve bu yasanın 11.maddesine dayanılarak çıkarılan, 31 Mart 2005 tarihli resmi gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren “Dernekler Yönetmeliği” 6.bölümünde sözü edilen esaslara uygun olarak, ilgili maddelerde öngörülen defter ve kayıtları

tutar. Bu defterlerin Noterden veya İl dernekler biriminden tasdikli olması ve kullanılması şarttır.

V. BÖLÜM – Çeşitli Hükümler 

MADDE 33- Dernek Tüzüğü Değişikliği

Dernek Tüzüğü Genel Kurul kararı ile değiştirilebilir. İlk toplantıda tüzük değişikliği yapılabilmesi için üyelerin 2/3’ünün katılması ve kabul etmesi şarttır. İkinci toplantıda bu çoğunluk aranmaz ancak toplantıya katılanlar Yönetim ve Denetim Kurulu’nun iki katından az olamaz ve tüzüğün değiştirilme ve Yönetmeliğin onaylanmasına ilişkin Genel Kurul kararları, toplantıya katılanların 2/3 çoğunluğu ile alınır.

MADDE 34- Derneğin Feshi ve Tasfiye Esasları

Genel kurul, her zaman derneğin feshine karar verebilir. Genel kurulda fesih konusunun görüşülebilmesi için genel kurula katılma ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz. Fesih hakkındaki kararlar, hazır bulunan üyelerin üçte iki çoğunluğu ile alınır. Derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi aşağıda belirtilen esaslara göre yapılır.

a) Tasfiyenin dernek tüzüğünde gösterilen esaslara göre yapılması:

Derneğin para, mal ve haklarının devri, son yönetim kurulu üyelerinden oluşan tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere, feshe ilişkin genel kurul kararının alındığı veya kendiliğinden sona erme halinin kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde bütün işlemlerde dernek adında “Tasfiye Halinde Kurum İçi Avukatlar Derneği” ibaresi kullanılır.

Tasfiye kurulu, önce derneğin hesaplarını inceler. İnceleme esnasında derneğe ait defterler, alındı belgeleri, harcama belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile diğer belgelerinin tespiti yapılarak varlık ve yükümlülükleri bir tutanağa bağlanır. Tasfiye işlemeleri sırasında varsa derneğin alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa malları paraya çevrilerek alacaklılara ödenir. Derneğin alacaklı olması durumunda borçlulardan alacaklar tahsil edilir. Alacakların tahsil edilmesi ve borçların ödenmesinden sonra kalan para ve mallar Sermaye Piyasası Kurulu’na devredilir.

Derneğin para, mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin tamamlanmasını müteakip tasfiye kurulu tarafından durumun yedi gün içinde bir yazı ile dernek merkezinin bulunduğu yerin mülki idare amirliğine bildirilmesi ve bu yazıya tasfiye tutanağının da eklenmesi zorunludur.

Tasfiyeye ilişkin tüm işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve tasfiye işlemleri, mülki idare amirliklerince haklı bir nedene dayanılarak verilen ek süreler hariç üç ay içinde tamamlanır.

Derneğin defter ve belgelerini tasfiye kurulu sıfatıyla son yönetim kurulu üyeleri saklamakla görevlidir. Bu görev, bir yönetim kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve belgelerin saklanma süresi beş yıldır.

b) Tasfiyenin mahkeme kararı ile yapılması:

Tüzükte tasfiyenin ne şekilde yapılacağının genel kurul kararına bırakıldığı hallerde, genel kurul tarafından bir karar alınmamış veya genel kurul toplanamamış veya son yönetim kuruluna yapılan tebligata rağmen tasfiye işlemleri yapılmamışsa, yahut dernek mahkeme kararı ile

feshedilmişse, derneğin bütün para, mal ve hakları, mahkeme kararıyla bulunduğu ildeki amacına en yakın ve kapatıldığı tarihte en fazla üyeye sahip derneğe devredilir.

Bu durumda derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi mahkeme kararında belirtilen esaslara göre yapılır ve tasfiyenin tamamlanmasını müteakip, durum ilgili mülki idare amirliğine bildirilir.

MADDE 35- Hüküm Eksikliği

Bu tüzükte hüküm bulunmayan hallerde, 5253 sayılı Dernekler Kanunu ile 4771 Türk Medeni Kanunu hükümleri uygulanır.

MADDE 36- Yürürlük

Bu tüzük, 10.12.2021 tarihinde yapılan olağan genel kurul toplantısında kabul edilmiş olup Mülki İdare Amirliğine verilmesiyle birlikte yürürlüğe girer.

Scroll to Top